728061910713421

Bij behandeling van verslavingen is men erg gericht op het onthouden van het gedrag of middel waar de verslaafde aan verslaafd is. Zo lang je maar abstinent blijft (of te wel niet toegeeft aan middel of gedrag) zit je goed.
Waar ik al langer op hamer, is dat het middel of gedrag niet eens het grootste probleem is. Het is het totaal plaatje van de persoon met een verslaving. Ja, de actieve verslaving is een sta in de weg en trekt de aandacht.
Maar er is een reden waardoor iemand verslaafd raakt. En dat is niet het middel of gedrag.
Het middel of gedrag is enkel de uitingsvorm of het substituut voor wat de verslaafde persoon mist.
Een gevoel van behagen, van welzijn, zelfvertrouwen, een afwezigheid van stress etc.

Bijna altijd gaat er achter een verslaving een trauma schuil met vergaande gevolgen voor de persoon met een verslaving. Dit trauma (groot of klein) heeft voor een aanleg in de hersenen gezorgd waardoor iemand vatbaar is voor een verslaving.
In zijn boek “in the realm of a hungry ghost” schrijft Gabor Maté dat van verslaafden hun hersenen letterlijk anders functioneren dan de hersenen van mensen zonder verslavingsproblematiek.
Er is dus een lichamelijke afwijking in de hersenen die de oorzaak is van of bijdraagt aan de verslaving. Maar het is niet gezegd dat dit niet te herstellen is.

Dopamine

Eén van de factoren die in een verslaving meespeelt is de neurotransmitter Dopamine.
Dopamine is één van de feel good neurotransmitters, oftewel je voelt je lekker in je vel zitten mede door deze neurotransmitters.   In onze hersenen zitten zenuwbanen. Om informatie over te dragen vuurt een zenuw een neurotransmitter in een synaptische spleet waarna een andere zenuw de informatie van deze neurotransmitter overneemt. Als er dus een tekort aan neurotransmitters tussen zenuwen wordt uitgewisseld dan ontstaat er een storing. In het geval dan dopamine kunnen er mentale stoornissen ontstaan waardoor je behoefte krijgt om te gebruiken.

In de hersenen van verslaafden is een (sterk) verminderd aantal receptoren aangetoond. Receptoren ontvangen en geven dopamine door aan de volgende zenuw. Als er te weinig dopamine op de receptoren komt, dan verdwijnen deze na verloop van tijd. Dit maakt dat erop zoek gegaan kan worden naar een aanvulling van deze neurotransmitter, in de vorm van een middel of gedrag wat het tekort overstijgt en het feel good gevoel alsnog beleefd kan worden. Dit heeft helaas weer tot gevolg dat er nog minder receptoren gaan komen, wat de behoefte naar de aanvulling vergroot. Hierdoor ontstaat een vicieuze cirkel waarin er steeds meer behoefte is aan meer van buiten.

Als je een verslaafde dus het middel of gedrag afneemt wat zorgde voor een “fijn” gevoel dan ontstaat er dus een groot gat. Het middel/gedrag dat als substituut diende voor een tekort aan dopamine verdwijnt, fysiek zijn er minder receptoren aanwezig om de aanwezige dopamine te verwerken en een gevoel van ontspanning en welzijn te verzorgen.

Dus ontstaat er een sterke zucht, verlangen naar…(vul maar in waar je verslaafd aan bent)….. de vervanging voor dopamine
Voeg daar de onrustgevoelens bij, de emotionele pijn die verdoofd werd van het trauma, de fysieke afkickverschijnselen en het is begrijpelijk dat iemand die afkickt snel weer kan terugvallen.

Een dopamine gebrek is verantwoordelijk voor tal van ziekteverschijnselen, zowel op het fysieke vlak als het mentale vlak. Ik beperk mij hier even tot de verschijnselen die kunnen optreden op het mentale vlak bij een gebrek aan dopamine;

• Angsten * Gebrekkig zelfinzicht/ zelfbewustzijn
• Apathie (geen levenslust)   Laag zelfbeeld
• Chronische verveling * Hallucinaties
• Demotivatie * een gevoel van isolatie/eenzaamheid
• Stress gevoeligheid * onverklaarbaar verdriet
• Schuldgevoelens * gebrek aan energie
• Zelfdestructieve gedachten

Als je deze gevoelens of de afwezigheid ervan bij jezelf herkent over een langere tijd, lees dan vooral verder.

Goed nieuws

Als je het bovenstaande leest, dan zou je al bijna geneigd zijn om de handdoek in de ring te gooien. Want ja, als je hersenen zo zijn aangelegd, en je hebt een genetische vatbaarheid voor verslavingen dan sta je al 2.0 achter.

En dat is niet waar.
Het is helaas een nog steeds omarmt idee, dat onze ziekten, gedrag en emoties door onze genen worden bepaald. Het is een fabeltje dat er genen zijn die een verslaving faciliteren. Dat is een misvatting uit de jaren ’90 waarbij de media de uitkomsten van een wetenschappelijk onderzoek te vrij heeft geïnterpreteerd.
Genen zijn wel betrokken bij de eigenschappen van het karakter en de gevoeligheid van het individu, en die kunnen bijdragen bij het ontwikkelen van een verslaving.

Ons lichaam kan zichzelf ook herstellen (tot op een bepaald niveau), vermits we voor een goede omgeving zorgen.
Iemand die uitgeteerd is door voedselgebrek kan daarvan herstellen als er weer voldoende voedsel voorhanden is. Wij kunnen ook zelf bijdragen aan herstel van ons lichaam van verslavingen. Als je wilt stoppen met een verslaving dan is het raadzaam om ervoor te zorgen dat er voldoende bouwstoffen voor de neurotransmitter dopamine ingenomen wordt. Ons lichaam zal uiteindelijk reageren door meer dopamine te produceren en receptoren aan te leggen of te heractiveren die deze kunnen opnemen of verwerken.

Give me dope, dope, dopamine

Voeding
Wij eten om in leven te blijven. Ons lichaam heeft de juiste voedingstoffen en omgeving nodig om ons lichaam instant te houden.
Onze voeding levert de nodige bouwstoffen voor veel processen in ons lichaam en om neurotransmitters en hormonen aan te maken. Ter ondersteuning van een herstelproces van een verslaving doe je er verstandig aan om dus je voedingspatroon daar op aan te passen. Een uitgebalanceerd dieet zorgt ervoor dat jouw lichaam zich weer kan herstellen.

Hoe doe ik dat?

Om dopamine aan te kunnen maken heeft ons lichaam o.a. tryptofaan nodig. Tryptofaan haalt ons lichaam uit diverse voedingsmiddelen. Probeer in je voeding het volgende mee te nemen;

Noten en zaden                   Appels                         Avocado            Bananen           Watermeloen             Bieten                   Groene bladgroenten
Zee groenten                       Havermout                  Groene thee      Kurkuma            Peulvruchten            Tarwekiemen

Naast deze voedingsmiddelen doe je er verstandig om te kijken of je de inname van de volgende mineralen en vitamines kunt verhogen;

Foliumzuur            IJzer            Inositol              Magnesium            Vitamine B3           Vitamine B6     Vitamine C          Antioxidanten

Je bent niet zo’n gezonde eter?
Een makkelijke manier om genoeg voedingstoffen binnen te krijgen is door er een smoothie van te maken.

Omdat dat bij verslaafden er een natuurlijke aanleg lijkt te zijn om minder dopamine aan te maken of op te nemen is het van groot belang dat je deze voedingsmiddelen, vitamines en mineralen blijft innemen. Dit is niet iets voor een weekje of zo. Maak hier voor de rest van je leven een gewoonte van. Voor een op jou gericht dieet waarin deze voedingstoffen voldoende is opgenomen raad ik je aan om naar je huisarts te gaan voor een verwijzing naar een diëtist.

Een andere manier om extra dopamine aan te maken en je zit acuut met een sterke drang om aan je verslaving toe te geven, ga sporten.                       Ga de straat op, en ren.
Door te sporten maakt je lichaam endorfines aan, en die veroorzaken een “runners high” en je weet uit ervaring dat “high” prettig is. Na het sporten maakt je lichaam dopamine aan, wat jou een gevoel van geluk geeft en dat je trots bent op jezelf. En dat mag dan ook als je hierdoor niet hebt toegegeven aan je verslaving.

Bovenstaande adviezen kunnen niet een volwaardige behandeling van je verslaving vervangen.
Ze maken er onderdeel van uit.

Pin It on Pinterest

Share This